woensdag 22 januari 2014

groeten uit nieuwegein




het was rustiger dan normaal, de vakantiebeurs 2014 in utrecht. dat klopt, we blijven massaal hier.
nieuwegein heeft zichzelf ontdekt als vakantiebestemming en profileert zich met een aantrekkelijke site als oord voor toeristen. gek? zeker niet. we liggen aan water en fietsroutes, er is het nodige historisch kapitaal, er is groen en die binnenstad, die krijgt steeds meer vorm. neemt u ook eens een kijkje op de site.

groeten uit nieuwegein

de stad heeft mij nog veel te bieden
zij gaf zich nooit volledig bloot
wellicht onzeker, te timide
waardoor zij zich niet echt ontsloot

toch vind ik hier de rust, een route
langs hoe het vroeger leven was
in oude straten waar mijn voeten
zich voegen in een mijmerpas

maar hier zijn ook de etalages
de handelaar, de winkelier
de auto’s in parkeergarages
’t modernste centrum vindt men hier

het gulle groen, de vele vaarten
’t is aangenaam om hier te zijn
straks draagt de post een tas vol kaarten
‘vakantiegroet uit nieuwegein’

© ton de gruijter



9 opmerkingen:

  1. ik krijg met de keer meer zin in Nieuwegein, je weet het telkens weer leven in te blazen - waardoor ik gelijk ook beschroomd ben te komen met mijn naakte oog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zoals je ziet hebben we het nodige water, een ooglapje zou dan best kunnen ;-)

      Verwijderen
  2. Ik weet hoe mooi de oude kern is. Uitnodigend gedicht, Ton.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En ik maar denken dat er geen bal te beleven valt in Nieuwegein, arrogante grote stadsmens die ik ben :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed getroffen, Ton. Helaas heeft Dordt al zo veel, en Amersfoort, dus ik scheur altijd langs...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. merci, je bent in ieder geval virtueel langs geweest ;-)

      Verwijderen