donderdag 20 september 2012

stille pier




de vuilcopsekanaaldijk en het sluispad komen samen in een fraaie punt, die er geen genoeg van krijgt. in het amsterdam-rijnkanaal loopt er iets door wat……. ja hoe heet dat nu? zal ik het maar houden op aanlegsteiger, of pier? ik kies voor ‘pier’, dat schrijft wat makkelijker. als het fout is, is het mijn fout en dat geeft niet. in ieder geval, het loopt nog een aardig eind door het kanaal in. er staat een bord bij, ‘verboden toegang’. het blijkt een plaats te zijn waar schepen met gevaarlijke stoffen mogen aanleggen. daar, en niet elders. kunnen ze dat bord beter omdraaien.

stille pier

’t is eigenlijk heel rustig hier
geen schepen liggen hier vandaag
alleen het water rimpelt traag
het is vandaag een stille pier

’t is hier bedoeld voor zo’n soort schip
met felle stoffen in het ruim,
ontplofbaar kruit of giftig schuim,
een afgelegen aanlegstrip

alleen de schipper zelf mag gaan
en verder geen, staat op het bord
daar ’t anders te gevaarlijk wordt
we zijn hier zuinig op ’t bestaan

vandaag is er geen schip te zien
het ziet er zo best veilig uit
toch kijk ik even naar mijn huid
er hangt wat in de lucht misschien

© ton de gruijter 

10 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. raak simon! als je iets terugtreedt vanuit de camerapositie, slingert de weg omhoog naar een hoger gelegen sluis. de 'pier' ligt dan als een uitroepteken in het water;-)

      Verwijderen
  2. Moeten toch wel echte daredevils zijn die schippers. Eenzaam bestaan ook: "..alleen de schipper zelf mag gaan en verder geen"
    Mooi beschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het lijkt me inderdaad een stroef en hard bestaan toe, aad. dank!

      Verwijderen