vrijdag 8 juni 2012

poldermolen




wat een stuk geschiedenis, gebouwd in 1666. hier proef je de tijd. kan je je voorstellen wat een vakmanschap er nodig was om zoiets te bedenken, te maken? en kan je je voorstellen dat de huidige molenaars een langdurige opleiding moeten volgen, terwijl het nu niet eens meer een functioneel werkende pracht is? ik kreeg uitleg van een bevlogen molenaar, die me zelfs uitnodigde mee naar boven te gaan. uh, dichten doe je aan de grond, dus de ladder heb ik niet bestegen. ik heb overigens wat actuele informatie bewust niet gebruikt, het ging me om het beeld. ga er eens kijken, het is zeer de moeite waard.

poldermolen

hij speurt steeds naar de juiste wind
en versnijdt dan stukjes lucht
daar is het waar hij krachten vindt
daardoor beweegt zijn fier gevlucht

en ‘roef’ en ‘roef’ doet wiekenzeil
van genoegen hoor je hem kraken
zo is hij meester van het nat
kan hij de velden droger maken

en ‘roef’ en ‘roef’, zo draait zijn rad
de waterloop krijgt geen vrij spel
de gespierde spil verdeelt de macht
de molen voert hier het bevel

en ‘roef’ en ‘roef’ hoort hij al eeuwen
het is ’t geluid van zijn bestaan
en in de zware geur van hout
mag hij van mij nog eeuwen gaan

© ton de gruijter 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten